Inlagda rödbetor

I höstas fick jag rödbetor från mormors torp som jag bestämde mig för att lägga in. Nykokta rödbetor med smör i all ära men det är roligt när man kan plocka fram något riktigt ekologiskt på matbordet även om några månader! Idag, ca. 2 veckor efter inläggningen, kom jag på att jag skulle smaka och det var sååå gott!! Fantastiskt =)
 



 
Ingredienser:
750g rödbetor
6dl vatten
2dl ättiksprit
3dl socker
1nypa kryddnejlika
 
Tillagning:
Skölj rödbetorna och koka dem sen tills dess att de är lite mjuka, ca. 30-50 min. Skär bort blasten och gnid bort skalet under rinnande kallvatten. Skär dem sedan i skivor. Koka upp vatten, ättiksprit, socker och nejlika. Lägg rödbetorna i en glasburk och häll över den nykokade lagen tills dess att burken blir full. Vrid på locket och ställ in i kylen!
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0