Pendlartips!

Efter x-antal år som bussåkare hit och dit i Sverige har jag nog mage att kalla mig själv för en erfaren pendlare. Under årens lopp har jag lärt mig en hel del knep som gör resan lite trevligare. Tänkte därför dela med mig av det jag kommit fram till. Ps. ta aldrig med mat eller frukt som kan orsaka illamående hos andra resenärer tex. banan, korv, tonfisk, ägg. Men kom alltid ihåg att använda bälte!!
  1. Kolla upp busstidtabellen på nätet dagen innan. På så vis känner du dig tryggare inför resan.
  2. Blir du lätt åksjuk? Ta en Postafen 30 min innan bussen går.
  3. Ha alltid en liten vattenflaska i väskan. Jag blir alltid lite törstig på bussen, speciellt om jag gått dit i den torra vinterkylan. Dessutom kan det vara bra om man skulle få en hostattack och behöver dricka något.
  4. Ha alltid med små servetter/näsdukar om du skulle bli snuvig.
  5. Ha alltid med en liten plastpåse att slänga tuggummi, äppelskrutt eller liknande i. Ofta finns det inte på bussen som man kan tro.
  6. Välj en plats i bussen precis mellan två fönster där det finns en liten fönsterram/kant. Om du planerar att sova en stund kan det vara skönt att lägga en stor halsduk eller luvan på jackan mot den kanten för att få ett litet huvudstöd. Annars glider det lätt mot fönsterrutan vilket kan störa en hel resa!
  7. Det blir kallt när man somnat, ha en liten sjal med dig för lite extra värme.
  8. Glöm inte ställa mobilen så att du inte missar hållplatsen!
  9. Tar resan lång tid? Tänk på hur du har med dig din lunch. Kanske behöver du ha en matlåda som kyler.
  10. Tänk på energin! Framför allt på hemresan kan det vara guld värt att stilla hungern med lite russin, en frukt eller nötter.
Trevlig resa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback