Raw Food

Har kommit över en bok om Raw Food. Någon som testat? Den innehåller en massa spännande recept med enbart raw food, alltså obehandlade och naturliga råvaror. Den innehåller även en detox-kur på 2 veckor för att man enkelt ska kunna rensa ur kroppen på gifter och andra, för kroppen, onödiga och onedbrytbara ämnen. Raw food i sig handlar bara om vegetarisk kost men jag tänker ändå äta kyckling, fisk, ägg och skaldjur för att orka med att träna samtidigt. Dock tänker jag avstå från rött kött eftersom det ändå inte är bra för kroppen att äta det alltför ofta.
Hemligheterna bakom ett långt liv sägs ju vara:
regelbunden sömn
jämnt blosocker
regelbunden motion
sociala kontakter
lagom/begränsad mängd rött kött
Det låter nemas problemas men även dom mest basala kroppsliga behoven kan också vara dom allra svåraste. Eller i alla fall tycks det vara dom som vi i första hand rubbar på för att anpassa oss efter samhällets alla regler, krav och tidsramar. Men vi är ju bara människor och att lyssna till och ta hand om den fantastiska maskin som håller oss vid liv låter väl egentligen inte som någon dum idé, eller hur?
Syftet till mitt lilla experiment är alltså tydligt; mer energi, mindre sockertoppar och en nystart för kroppen. Problemet är mitt kaffeberoende. Egentligen är det ju meningen att man ska bli kvitt det också under de här två detoxveckorna. Men jag tror inte jag vill det. Kaffe är ju såå gott!! Jaja, det återstår att se...
Startar på söndag, wish me luck!

Kommentarer
Postat av: Elin

Åh spännande! Har själv börjar äta mer vegetariskt, tycker helt enkelt inte att kött är speciellt gott längre. Och så mår både kroppen och samvetet bättre av det :)

2011-08-27 @ 23:13:37
URL: http://elinlonnfors.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback