Amerikanska Bagels


Ingredienser:
25 g jäst
5 dl ljummet vatten
2,5 tsk salt
2 msk flytande honung
13,5 dl vetemjöl special
Vatten till kokning
Pensling & Smaksättning:
1 uppvispad äggvita
2 dl upptinade blåbär / 1,5 dl russin & 1 msk kanel / 1 dl valfria frön
Tillagning:
Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, salt & honung. (vill man göra russin & kanel bagels eller blåbärsbagels ska man tillsätta dessa smaksättningar nu). Tillsätt mjölet lite i taget. Arbeta degen i maskin i ca. 5min. Degen ska vara stum och ganska hård. Låt den jäsa i bunken till dubbel storlek under bakduk i ca. 60 min.
Stjälp upp degen på ett mjölat bord och dela den i 12 bitar. Forma varje bit till en rund bulle och tryck ett hål i mitten med pekfingret. Snurra degbiten runt fingret så att hålet blir större. Jäs bagelsen på en plåt med bakplåtspapper under bakduk i ca. 45 min.
Koka upp vatten i en stor kastrull. Sätt ugnen på 175 grader. Koka degringarna i vattnet, några i taget, ca. 2-3 min på varje sida. Låt dem torka på en ren kökshandduk.
Lägg över dem på plåten med bakplåtspapper och pensla med uppvispad äggvita. Om du vill ha frön på dina bagels så ska du ha på dem nu. Grädda i mitten av ugnen 20-25 minuter.

Kommentarer
Postat av: Rebecca

GOTT <3

2010-06-23 @ 20:12:42
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0