Så vi når varandra

Det är 15 minusgrader ute och träden är sådär frostigt vackra igen. Trots detta starka järngrepp som vintern tagit den här säsongen har min vårdepression redan börjat smyga sig på. Det är nog den undermentala vetskapen om att februari snart är slut och påsken analkas som hjärtat börjar slå hårdare. Inte starkare utan bara mer ont.
Jag hatar påsken.
Jesu korsfästelse och återuppståndelse. Vem bryr sig? I verkliga livet är det aldrig några som blir pånyttfödda ur sina gravar. Död och förruttnelse är realiteten. "En gång uppkommen ur jord och jord skall du åter vara" eller något sådant. Jag tycker det känns skönt att döden är så definitiv men samtidigt är det nog just det som skrämmer mig så. Det finns ingenting jag kan göra för att förändra det. Hur gärna jag än skulle vilja spola tillbaka tiden. Så att jag skulle kunna försöka liiiite till. Bara lite.
Det jag försöker intala mig själv är att det inte finns någonting att ångra, varken gjort eller ogjort. Men det är inte alls lätt. Den där dagen kommer komma ändå. När man vaknar av att telefonen ringer. Och då ångrar man allt lika mycket igen.
Det har snart gått 4 år och det enda vi kan göra är att minnas. Rent psykiskt är det nog jobbigare än att ångra men lättare när man vet att man aldrig kommer att glömma. Oftast vaknar minnena till liv av sig själva. Det är precis som att minnena kommet till mig när jag behöver dom som bäst. När jag är glad. För man ska försöka minnas tillbaka med glädje på allt det bra, kärleksfulla och goda. Allt annat kan gå ner i jorden. Idag minns jag alla felstavade lappar, den ugnstekta falukorven du aldrig hann äta, fågelholken vi byggde och när vi åkte skridskor runt Måsön. Ibland kommer det mindre bra minnen men oftast är det när jag tvingar mig själv att komma på något för att jag får panik över att jag inte minns. Men man kan ju aldrig glömma någonting så viktigt. Inte någon man älskar. Och när jag tänker på dig så är du inte längre så långt bort. Och jag tror att du hela tiden ser till så att vi har det bra. Att du har gjort den här fina vintern. Att du kommer göra en lika fin sommar. Och att du alltid kommer vara med oss.


Kommentarer
Postat av: elle

kram!

2010-02-15 @ 16:18:56
Postat av: Sandra

Tänker på dig sis och vän.

Du är en fin person Johanna, glöm aldrig de.

Ring om du vill prata eller bara skrika, jag finns här <3

2010-02-15 @ 17:59:21
URL: http://sandrasjokvist.blogg.se/
Postat av: sanna

stor mys-kram från mig med!<3

2010-02-15 @ 20:20:20
Postat av: J O H A N N A

*Elle & Sanna:* Stor mys-kram på er! <3



Sandra: Tack underbara Sandra! <3

Det är när alla är samlade som man börjar sakna de som inte är där... ):

2010-02-15 @ 21:31:17
URL: http://gandhis.blogg.se/
Postat av: Jocke

Älskar dig syrran!! Skönt att vi tänker lika.

2010-02-20 @ 17:41:37
Postat av: J O H A N N A

O jag älskar dig Jocke ! <3

2010-02-21 @ 10:31:35
URL: http://gandhis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0