Domesday

Jag saknar lite att få gräva ner mig i ett ämne och leva i en bubbla flera dagar, kanske till och med veckor i sträck. Att leva sig in i industriella revolutionen eller slita håret av sig på grund av citronsyra-cykelns komplexitet kan ibland vara riktigt spännande. I ren desperation efter denna känsla av nördhet kan jag inte låta bli att fundera över alla katastrofer som skett den senaste tiden i vår omvärld. Jordbävningar har drabbat: Sumatra, Haiti, Chile, Mexico, Kina och nu står hela flygtrafiken stilla på grund av askmolnen från Eyjafjallajökulls vulkanutbrott på Island. (Förövrigt kan jag inte förstå hur man kan bosätta sig på en ö vars vulkaner har utbrott i snitt en gång var femte år). Men om vi ska hålla oss till ämnet så har ni nog redan listat ut var jag vill komma. 2012 -någon mer än jag som sett den filmen? Dålig som få men handlingens likhet med de senaste årens katastrofer ger mig rysningar. Några år innan 2012 drabbas världen av stora och ytterst omfattande jordbävningar och vulkanutbrott. Det är precis som att planeten slår tillbaka för allt ont som vi åstadkommit. Och när katastroferna når sitt kulmen år 2012 blir följden en global översvämning. Filmen visar också några arkeologiska tecken från stora kulturer som förutspått apokalypsen redan för flera tusen år sedan, tex. Mayaindianerna. Att den stora apokalypsen skulle infalla om knappt två år är ingenting jag befarar men den senaste tidens händelser har i alla fall fått mig att fundera. Fundera över jordens livlängd, dess hälsa och hur länge den kommer klara av människans livsstil som den ser ut idag. Att askmolnen från den isländska vulkanen, vars namn jag inte kan uttala, har stoppat stora delar av världens flygtrafik är förmodligen något våra barnbarn kommer tacka vulkan-gudarna för. Alla utsläpp som sparas in kanske ger oss ett par år till på denna jord innan den går i tusen bitar, exploderar, drunknar, brinner upp, torkar ut...vem vet?

Kommentarer
Postat av: Elin

Tack sötis! :D



Åh vilket intressant inlägg :) Jag håller med dig! Det är självklart att jorden säger ifrån när vi behandlar den som vi gör. Frågan är bara hur stora katastroferna ska behöva bli för att det ska hända något..me vi människor kommer förmodligen utplåna oss själv en vacker dag. Får dock hoppas att det inte är redan 2012 ;) Har för övrigt inte sett filmen men nu måste jag ju göra det!

2010-04-18 @ 15:53:12
URL: http://elinlonnfors.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0