Kalljästa hälsobröd


Ingredienser:
50 g jäst
5 dl kallt vatten
2 tsk salt
2 dl torkade bär eller frukter
2 msk solrosfrön
1 ½ dl hackde valnötter
1 dl vetegroddar
1 L dinkelmjöl
Tillagning:
Smula jästen i en bunke, häll i kallt vatten, salt o rör om. Tillsätt bär och/eller frukter samt resten av ingredienserna. Rör ihop till en kladdig deg. Om du har en muffinsplåt så klipp ut bakplåtspapper i bitar och ha i hålen innan du pyttsar i degen. Om du inte har någon muffinsplåt går det bra med 10-12 st stora smörade muffinsformar. Låt jäsa i kylen över natten. Ta ut och låt stå ca 1 tim i rumstemp. Grädda 25-30 min mitt i ugnen, 200 grader.

Dessa ska jag förbereda ikväll. Tänker använda mig av blåbär istället för torkade bär eller frukter. Resultatet får vi se imorgon vid frukost!


Kommentarer
Postat av: Elin

Åh vad kul att höra :) Men det är ju en perfekt start på dagen, nyttig och god ;)

2010-02-08 @ 15:06:48
URL: http://elinlonnfors.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0