Banangröt

Dagens absolut bästa måltid är utan tvekan frukosten. En bra start ger en bra dag, hur klyschigt det än låter. Genom att äta en porton havre & quinoa-gröt till frukost får vi i oss halva det dagliga intaget av betaglukaner. Betaglukaner är vattenlösliga fibrer som har en förmåga att sänka förhöjda blodfetter (kolesterol) och därmed också minska riksen för hjärt- och kärlsjkdomar. Dessutom rensar det kroppen på gallsalter, vilket också leder till sänkt kolesterol! Har faktiskt aldrig lagt ut receptet på min favoritgröt. Banan + keso = perfekt kombo! Det går även hem hos M, inte illa ;)






Ingredienser:
1 banan
1dl Havre & Quinoa (finns färdigblandat)
1dl vatten
Keso
Mjölk
Tillagning:
Mosa bananen och lägg i en skål. Blanda ner havre och quinoa. Häll över vattnet och rör om. Som ni ser har jag inte så mycket vatten när jag gör gröt. Dels eftersom jag inte tycker om när den blir för lös och dels eftersom banan gör gröten lite blötare. Micra i ca. 2,5 minuter. Låt stå och svalna en kort stund eller lägg helt enkelt över gröten i en annan skål om du har brottom (det brukar jag göra). Ta på några skedar Keso och häll över mjölk. Äts bäst med en STOR kopp kaffe till =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0