Nutellacupcakes med maräng & marshmallows

Ingredienser:
Cupcake
3,5 dl mjöl
2tsk bakpulver
1,5 dl kakao
2 ägg
1,5 dl socker
175 g smör
1,5 dl mjölk
1 tsk vaniljsocker
2 msk Nutella
Maräng
4,5 dl socker
1,5 dl vatten
½ tsk ättika
4 äggvitor
2 tsk vaniljsocker
Mini marshmallows
Tillagning:
Cupcake
Sikta ihop mjöl, bakpulver & kakao i en bunke. Vispa ägg & socker pösigt i en annan bunke och tillsätt smält smör, mjölk och vaniljsocker. Jag hade även i Nutellan i detta stadium men det går lika bra att klicka i en klick Nutella direkt i muffinsformen sedan. Blanda slutligen i de torra ingredienserna och rör om. Häll till 75 % i valfri storlek på muffinsformar (jag hade bara gigantiska...). Grädda 20 minuter i 175 grader (jag gräddade alldeles för länge för jag hade satt timer på datorn och den hängde sig...). Låt cupcakes svalna på ett galler.
Maräng
Häll socker, vatten och ättika i en kastrull och låt det sjuda upp. Vispa äggvitor och vaniljsocker fluffigt. Låt sockerlösningen försiktigt sippra ner i äggfluffet medan du fortsätter vispa med elvispen. Det tar sin tid men det blir bra. Fortsätt även vispa en stund efter att all sockerlag är blandad i äggfluffet. Tillsätt eventuell karamellfärg om du vill. Spritsa marängen på cupcakes och dekorera valfritt. Marängen har ingen direkt smak så därför rekomenderar jag att man istället använder den till lite mer syrligare cupcakes med tex. blåbär, hallon eller vinbär!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0