Fredagen den 13e


 
Idag har jag gjort min sista dag på Kirurgavdelningen. En läkare kom fram till mig och sa grattis till examen men det var lite att gå händelserna i förväg, jag är ju faktiskt bara halvvägs ;) Det kändes tråkigt att lämna alla, både personal och patientegrupp. Jag är lyckligt lottad att ha fått prova på så många praktiskt moment och även att jag har fått gått med sådana duktiga handledare. Om jag behövde sommarjobb i sommar så tyckte de att jag skulle söka. Vilket ju såklart är jätteroligt att höra =)
 
Jag har fått gjort:
Lägga om, injicera, ta blodprov ur och dragit CVK.
Satt 4st katetrar och dragit några.
Tagit venösa blodprov.
Tagit kapillära prover.
Injicerat via SVP.
Dragit en suprapubiskateter.
Varit med på en tunntarmsresektions-operation.
Kopplat syrgas och med inhalation.
Gett subcutana injektioner.
Gett en intramuskulär injektion.
Tömt kateterpåse samt stomipåse.
Urin-, avföring- & blododlat.
Tittat på coloskopi & gastroskopi bilder.
Tagit hand om patienter både pre.op och post.op.
Mött människor med psykiska problem tex. schizofreni.
Utfört blodtransfusioner.
Varit med vid ett sondsättningsförsök.
Blandat diverse läkemedel, narkotikapreparat och antibiotika.
Satt, injicerat och dragit PVK.
Tagit blodtryck, puls, saturation och tempat.
Varit med på röntgen.
Varit med på en leverbiopsi.
 
Jag har säkert glömt något och ändå så känns det som att jag har fått gjort mer än jag någonsin trodde att jag skulle få göra på en och samma praktikplats. Det har varit sååå roligt och jag skulle lätt kunna börja jobba där redan imorgon om jag fick. Det är verkligen en utvecklande arbetsplats och vad som helst kan hända. Det är det som gör yrket så himla spännande och intressant. Ser fram emot resterande praktikveckor på psyk och VC!
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback