Hemmagjorda dammsugare

Ingredienser:
3,5 dl smulor av tex. sockerkaka eller drömmar
1 dl florsocker
100 g smör
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
2 msk kaffe
Punchessens
300 g marsipan
150 g mörk choklad
Tillredning:
Jag valde att göra en dubbel sats vilket blev ca. 30 st. Smula de kakor du har hemma. Jag köpte en sockerkaka och drömmar på Ica och smulade sönder. Kanske inte det billigaste alternativet men men.. Rör ihop rumstempererat smör med florsocker, kakao, vaniljsocker och kaffe. Blanda sedan ner smulorna. Smaka av med punchen tills det passar dig i smaken. Jag hade i ganska mycket för jag älskar smaken av punch/arrak! Ställ sedan fyllningen i kylen minst 30 minuter.
Jag köpte olika smaksatta och färgade marsipaner (jordgubb, päron & banan). Dessa är ganska krångliga att kavla ut så orkar man inte kan man ju köpa färdigkavlad prinsesstårtelock. Om man vill gå den hårda vägen ändå så är florsocker som "mjöl" ett bra tips! Kavla ut marsipanen på ett "mjölat" bord och skär ca. 7 x 13 cm stora rektanglar. Ta ut fyllningen från kylen och forma små rullar som du sedan rullar in i marsipanen.

Lägg dom sedan på en plåt med bakplåtspapper och ställ in i kylen eller frysen en stund för att underlätta chokladdoppningen. Smält då chokladen i ett vattenbad och doppa ändarna. Lägg dom sedan tillbaka på plåten och ställ in i kylen tills chokladen har stelnat.

Eftersom jag skulle ta med punchrullarna till praktikplatsen som tack för allt jag lärt mig så packade jag in dom i de fina kartongerna som jag fått av mina svärföräldrar. Det såg lite finare ut och dessutom höll det rullarna fina trots en lång bussresa. Underbart goda och roliga att göra om man är på pysselhumör! Passar bra till påsk tycker jag, i alla fall i färgerna =)




Kommentarer
Postat av: Fia

Åh va fina dom blev! Du är så pysslig o duktig:-) kram till faster från oss <3

2012-03-01 @ 08:43:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback