All around the world

Jag tycker det är konstigt att vi föds med ett visst medborgarskap. Som en ny, fräsch individ vore det väl nästan förtal att bestämma att just den här individen blir medborgare i just det här landet. Jag kanske råkar födas i Mexiko men vill egentligen bo i Paraguay. Borde inte jag få flytta då? Om detta var möjligt, så skulle kanske alla vilja bo i Frankrike. Men som vi alla vet så skulle det bli rätt så trångt vilket automatiskt skulle få en del att vilja flytta därifrån, kanske till Spanien... För dom som vill bo lite mer avskillt finns ju alltid den Sibiriska tundran. Självklart måste man ha en tillhörighet, ett medelmskap, ungefär som i en klubb, som ger tillgång till grundskola, folktandvård, försäkringar, sjukvård osv. När man känner att man vill prova sina vingar i en annan del av världen så byter man helt enkelt bara "klubb" genom att ansöka om nytt medlemskap. Det fina är att ingen kan nekas, inte ens på grund av platsbrist. Jag tror det löser sig per automatik eftersom människor i regel inte vill bo i ett område som inte har några lediga jobb eller ens bostäder. Visst vore detta bra? Det skulle bli en härlig mix av olika kulturer och traditioner över hela jorden och jag tror att det skulle göra oss mer empatiska och mindre fördomsfulla och framför allt skulle det resultera i en utrotning av fattigdom och krig.
Vad tycker ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback