Tobleronecupcakes med vaniljfrosting

Det är regnigt och 16 grader ute denna söndag. Vad passar då bättre än att baka? ;) Nu vet jag i alla fall en sak jag ska önska mig när jag fyller år. En spritser! Haha det ser inte alls lika aptitligt ut när man har smetat ut frostingen med en slickepott...


Ingredienser:
Cupcakes
3 ägg
2dl socker
2tsk vaniljsocker
2tsk bakpulver
2½dl vetemjöl
4msk kakao
100g Toblerone
50g smör
5msk kaffe (jag använde Verona från Starbucks)
3msk mjölk
Frosting
200g mjukt smör
2msk mjölk
4tsk vaniljsocker
4dl florsocker
Tillagning:
Cupcakes: Vispa socker och ägg fluffigt med elvisp. Vänd ner vaniljsocker, bakpulver, mjöl och kakao. Smält Tobleronen tillsammans med smör i ett vattenbad. Häll i mjölk och kaffe och rör till en jämn chokladsmet. Rör ner chokladsmeten i äggfluffet. Fyll muffinsformar till 75% och grädda i 180 grader ca. 15-20 minuter.
Frosting: Vispa smöret mjukt med elvisp. Blanda vaniljsocker och mjölk och häll i. Sikta ner florsockret och vispa tills det blir en jämn frosting. Låt stå i kylen medan cupcakesen svalnar. Spritsa sedan på och dekorera med det du tycker är finast :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0