True Blood

Den 1 december smäller det. Då ska jag tappas på fem deciliter blod och hoppas att det slängs några veckor senare. Klart jag inte vill att någon ska behöva använda det men om det skulle behövas så ligger min lilla påse där i kylen, klar för användning. Som second hand fast mer second blood. Retro, återvinning och ack så moderiktigt ;P
Jag har, liksom 5% av övriga svenska befolkningen, blodgrupp AB+. Det innebär att vi inte bildar några antikroppar mot A- och B-antigener och därmed är vi den "själviska" blodgruppen eftersom vi kan ta emot blod från ALLA andra blodgrupper. Däremot kan vi endast ge vårt röda klegg till folk inom vår egna AB-grupp. Om man jämför med grupp 0, den "osjälviska" blodgruppen som kan ge till alla, oavsett blodgrupp, men kan endast få av andra som har 0 eftersom den har antikroppar mot A-och B-antigener och skulle stöta bort dessa om de kom in i 0-blodet.
Jag hade tydligen 128 i blodvärde och 30 i järndepåer men vad det betyder har jag inte en aning om. Hur som helst Allt blod behövs!
Blodgrupp Världen Sverige
0+ 38,25% 32%
A+ 34% 37%
B+ 9% 10%
0- 7% 6%
A- 6% 7%
AB+ 3% 5%
B- 2% 2%
AB- 0.75% 1%





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0