Smells like teenspirit

Känns som lördag idag. Jag är helt out of schedule nu för tiden men så blir det när man jobbar på helgerna och inte i veckorna som alla andra. Vet, jag ska inte klaga. Jag älskar att spendera min tid när ingen ser mig. Haha det låter nog lite konstigt men då kan jag göra precis vad jag vill. Tex. Idag hade jag och min lilla hjärna planerat att springa spåret med Ronja men tyvärr ser inte vädergudarna ut att stå på min sida. Jag tänkte också varva mitt pluggande med lite städning och pysslande. Det gör jag också bäst när ingen ser. Kort och gott är jag nog som mest kreativ i mitt eget sällskap. Dock gillar jag att ta en paus från mig själv och simma, träna, fika, tjattra, gå promenader, mysa, äta eller se film med någon jag tycker om. Det är då man ringer en god vän eller väntar på att älsklingen ska sluta jobbet! Men fram tills dess får jag skapa min egna dag. Denna måndag (lördag) startades ju lite sent men med kaffe i magen känns det som att det kommer bli en underbar dag.

LUSSEBULLAR

4dl mjölk
150g smör
50g jäst
½tsk salt
2dl socker
1½L vetemjöl
2 påsar saffran
250 kesella
Sätt ugnen på 250 grader. Börja med att mortla saffranet tillsammans med en nypa av sockret. På detta sätt kommer alla smaker i saffranet att framhävas bättre. Hälla i vetemjölet, sockret, saltet och jästen i en bakmaskin eller stor bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken. Pyttsa i saffransmixen i mjölken. När det är fingervarmt är det dags att hälla det över mjölet. OBS! Tänk på att om du använder torrjäst kan mjölken vara något varmare men något svalare än fingervarmt om du däremot använder färsk paketjäst.
Häll slutligen i kesellan och låt degen gå i bakmaskinen tills den har släpt och är riktigt blandad. Om degen är för kladdig, tillsätt bara mer mjöl.
Låt degen jäsa i bunken ca. 30 minuter. Tänk på att en deg egentligen aldrig kan jäsa för länge. Om du trycker fingret mot degen ska det inte bli något hål utan den ska återställa fingernedslaget direkt.
Lägg upp degen på ett mjölat bord. Skär i lagom stora portioner. Rulla portionerna till långa ormar som du sedan rullar ihop från olika håll. När alla bullarna är klara låter du dom jäsa igen i ca. 30 minuter. Pensla lussebullarna med ägg och strö med pärlsocker eller dekorera med russin. Grädda i 5-10 minuter.
Som extra krydda kan du med fördel riva i mandelmassa i degen innan du rullar ihop bullarna.
Ät genast upp allihopa med ett stort glas mjölk eller en kopp glögg!! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0