Spenatsoppa och ESC =)

Idag blev det inte en så bra mat-dag direkt. Ingen planering alls och helt plötsligt hade jag inte ätit på 11 timmar! Någonting snabbt behövdes göras, slog upp receptboken och hittade en underbart smarrig spenatsoppa. Nu tänker ni säkert, vem är korkad nog att göra spenatsoppa om man är så hungrig så man kolavippar? Ja, egentligen är det nog inte det första man tänker på när magen skriker men det är gott och det går förvånande fort!

500g hackad fryst spenat
1 gul lök
1 knippe fryst gräslök
8dl grönsaksbuljong
2msk vetemjöl
1dl matlagningsgrädde
1msk rapsolja
salt & peppar efter behag

Börja med att koka äggen. Finhacka löken och fräs tillsammans med spenaten i oljan. Tillsätt buljong och grädde och låt koka i 3-4 minuter. Red av en aning med vetemjölet utrört i lite vatten till önskad konsistens. Lägg i gräslöken och smaka av med salt & peppar. Servera med äggen!



Tips! Om du vill har en jämnare soppa kan den med fördel mixas. Vill du däremot göra den lite mer näringrik så kan man låta koka med röda linser eller varför inte servera med lite knaperstekt bacon om man inte tycker om ägg!

Min soppa blev tyvärr inte så god eftersom jag råkade ta hönsbuljong istället för grönsaksbuljong. Dessutom hade jag ingen gräslök men jaja, det slank ner ändå!
Glöm nu inte Eurovision Song Contest ikväll som Susanna, tur nog, påminde mig om  =)
OSLO i helgen, lääääängtar!
Puss*


Kommentarer
Postat av: elle

countdown, 3 dagar kvar :D

2009-05-12 @ 19:52:14
URL: http://ellebellebupp.blogg.se/
Postat av: Emma

vad fin soppan blev :)

2009-05-13 @ 14:38:10
URL: http://emmbom.blogg.se/
Postat av: johanna

Tack!

2009-05-14 @ 13:18:47
URL: http://gandhis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0