Öhh eeh...migrän?

Oj oj oj... Kursen drog över 50 minuter igår så jag somnade nog inte förrän strax innan midnatt och dessutom fick vi i läxa ca. 20 drinkar samt 10 kapitel som vi ska ha prov på ikväll. Såå....imorse sjukanmälde jag mig pga. migrän som ju nästan är det enda som man kan vara hemma för och sedan komma till jobbet redan nästa dag. Kändes faktiskt bra att få sova ut lite för en gångs skull och jag ska också försöka hinna med att packa. Ska gå bort till BI och köpa färpennor så att jag kan måla upp drinkarna men en färg till varje ingrediens. Den enda metod som fungerar för att min lilla rötna hjärna ska kunna spara lite info.

Vi stod i baren för första gången igår föresten. Han sa en drink och vi skulle ta rätt glas, fylla is och hälla i rätt saker i rätt ordning och garnera korrekt. Kul, ovant men framför allt stressigt när vi körde på tid! En gång gjorde jag en Rusty Nail när vi egentligen skulle göra en Black Russian men wtf...det blev en drink iaf ;) Och sedan övade vi på Free Pouring. I Norge är det tydligen inte någon lag på att man måste använda mätglas utan att man på fri han får hälla i spriten i glasen, någon som vet hur det är i Sverige? Det gällde alltså att kunna hälla i rätt mängd i en shaker bara genom att räkna. Det är inte 3,8 cl, inte heller 4,1 som räknas utan 4,0 ska det vara. Kommer på slutprovet sen..... Min favoritdrink som provsmakades var Grasshopper.


Dagens norska: De säger nästan aldrig Chips här utan istället Potetgull, som egentligen är motsvarigheten till Estrella men som har blivit det vedertagna "namnet". Köpte föresten Yoghurt Naturell... inte alls som våran yoghurt, mer åt gräddfil hållet. Garanterat det svåraste området att orientera sig i här är alltså bland mjölkprodukterna, helt omöjligt!!


Puss på skinkan
Ses imorgon kväll =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0